על מתודולוגית ASAP

מתודולוגית ASAP

מתודולוגית ASAP ו ASAP FOCUS -  היא השיטה או הדרך   ש-SAP מספקת על מנת שתוכל ליישם /להטמיע את מערכת ה- SAP בארגון.    באתרים הרשמיים של SAP נכתב ש- ASAP  מתאימה לעסקים גדולים ו- ASAP FOCUS מתאימה לעסקים מסוג SMB  וגם לפרויקטים המיישמים בשיטת BEST   PRACTICE (נסביר בהמשך).
המתודולוגיה מספקת הדרכה באמצעות תיעוד וניהול הפרויקט , המבוססת על מבנה הקרוי  'מפת הדרכים ' ROADMAP)   ) ומשמשת מעין תכנית עבודה (מעקב, בקרה, מסמכים, נהלים מצגות ועוד ) לניהול חמשת שלבי הפרויקט תוך הגדרת אבני דרך.
שלבי הפרויקט ע"פ המתודולוגיה כפי שמופיעה בתרשים הבא :



                       

   







             לפני תחילת הפרויקט  מנהל הפרויקט כותב  את מסמך ה- PROJECT CHARTER
          מסמך זה מוגדר כמסמך תכנון העל של הפרויקט על פי מפת הדרכים של .ASAP
המסמך צריך להכיל את אבני הדרך העקרים וכן  הגדרה ברורה של יעדי היישום כולל מטרות, תיחום, אסטרטגיות יישום, תאריכי יעד ואחריות.

  1. Project Preparation   -  

          השלב הראשון במפת הדרכים   הכנות ראשונות לקראת התחלת הפרויקט הכוללות תכנון והכנה של             פרויקט ה- SAP בשלב זה  מנהל הפרויקט ואנשי המפתח יגדירו את מטרות הפרויקט.  בשלב זה               מוגדר  המנגנון  לתיעוד המסמכים הנוכחיים והעתידים של הפרויקט וכן קובעים תקנים ונהלים,                   מנגנוני מעקב ודיווח , לוחות זמנים וכן תוכנית עבודה לשלב הראשון.
בשלב זה ייבנו תוכנית  עבודה תוך הגדרת משימות  בהתבסס על מטרות הפרויקט ועל התהליכים העסקיים שנדרש יהיה לממש בהמשך , כפי שתואמו עוד בשלבים הקודמים של סגירת הפרטים העסקיים והמסחריים.
בשלב זה מארגנים את צוותי העבודה  (מנהל פרויקט, ועדת היגוי, מיישם, לקוח, איש מפתח וכיוצ"ב )  ואת תחום האחריות של כל אחד.
בשלב זה הלקוח יוצר עבור אנשי היישום סביבת עבודה מתאימה עם כל מה שנדרש וכמו נרכשים ומותקנים השרתים המתאימים לתחילת העבודה.


  1. Business Blueprint  -  

          לאחר שבשלב הקודם הוגדר תיחום הפרויקט     (SOW - SCOPE OF WORK) כלומר הוגדרו                התהליכים העסקיים שנדרש ליישמם, נערכות פגישות בין צוותי היישום – לאנשי המפתח שהלקוח                מינה מטעמו. הפגישות נערכות במקביל  בכל מודול שבו יתקיים מימוש תהליכים (רכש, ייצור, אחזקה,          פיננסי, בקרה וכיוצ"ב ) . בסיומו של שלב זה התוצר יהיה מסמך עסקי המתאר את התהליך העסקי              כפי שנדרש ליישם , המסמך יכיל טבלאות קסטומיזציה שנדרש יהיה להשלים בשלב הבא של הפרויקט          וכן דוחות, שאילתות , פיתוחים והסבות נדרשים , בעצם כל מה שנדרש על מנת להביא בסופו של דבר          תהליך עובד ומוכן בהתאם להגדרות הלקוח ולמגבלות המערכת.
המתודולוגיה של SAP מספקת עבור הפרויקט תבניות מוכנות של מסמכים הנדרשים לשלב זה כגון , תבנית להצגת נושאי הפגישות, תבנית לכתיבת  סיכומי הפגישה , תבנית לבניית מסמכי אפיון (BP)

  1. Realization 

           שלב המימוש במפת הדרכים  לאחר שבשלב הקודם נבנו התוצרים , כעת ניגשים המיישמים לעבודה             ומתחלים ליצור ולבנות תהליכים מוכנים בהתאם להגדרת התהליכים כפי שנכתבו במסמכי ה- BP .
לצורך כך נדרש לקסטם את המערכת ואם נדרש תוספות של פיתוחים מיוחדים, או דוחות שאינם נמצאים בסטנדרט , המיישם נדרש  לכתוב  מסמך אפיון עבור הפיתוח.
את כל הקיסטומים והפיתוחים אורזים בתבניות (טרנספורטים) כך שניתן להעבירם בקלות לסביבות הבדיקה והייצור.
כמו כן בשלב זה מנהל הפרויקט מוודא שהמערכת תהיה מוכנה לקראת השלב הבא של הבדיקות פנימיות וחיצוניות.

  1. Final Preparation 

 - בשלב זה מבוצעות הכנות אחרונות לפני עלייה לאוויר הכוונה היא לבדיקות מערכת , בדיקות נכונות תהליכים מקצה לקצה, לעיתים יש חברות המעסיקות חברות חיצוניות על מנת לבצע בדיקות למערכת.
בשלב זה  מבוצעות מספר סבבים של הסבות נתונים בתחומים שונים.
וכמו כן  מדריכים באים  לומדים את המערכת ומכינים חומרי הדרכה או מדריכים את המשתמשים בכיתות הדרכה.

  1. Go Live and Support 

          השלב החמישי - שלב העלייה לאוויר, מטרת השלב היא  לעבור מסביבת טרום-ייצור למערכת חיה,               המשתמשים בארגון עוברים להשתמש במערכת החדשה, לאחר שלמדו את הפונקציונאליות בשלב               הקודם.
צוות היישום והמדריכים תומכים במשתמשים  ומטפלים בתקלות נוספות שלא טופלו בשלבים הקודמים
בשלב זה מתחילים גם לכונן מרכז סיוע שיספק תמיכה ארוכת טווח למשתמשי הקצה ולהביא  את ביצועי המערכת והסביבה הטכנית למצב אופטימלי. בפאזה זו ניתן לתכנן גם את המשך ההכשרות ולשדרג את מערכות ה-SAP.

אין תגובות: